Simon Sinek er ophavsmand til en teori som han kalder for ”Den gyldne cirkel” Han pointere at når vi taler med andre personer, og specielt i en lærings situation, så har lærere en tendens til at tale til fornuften, det er også den del af hjernen som bliver betegnet som den logiske intelligens. Men det skaber ikke nogen følelsesmæssig forhold til det der bliver sagt. Når følelserne ikke er med i kommunikationen, så vil informationerne have en tendens til at, populær sagt, komme ind af det ene øre og ud af det andet, uden at blive fanget, lagret og yderlig bearbejdet.
Hans undersøgelser, har udgangspunkt i reklamebranchen, men udviklede sig senere til en generel kommunikationsteori.
Hvilke dele af hjernen tales der til?
Simon Sinek deler hjernen op i 3 kommunikationspunkter.
- Hvad: F.eks. ”I dag skal vi have om kommasætning!”. Her tales der til den rationelle del af hjernen. For at kunne bearbejde denne information rationel, har kommunikationsmodtageren brug for at have et erfaringsgrundlag for at kunne forstå, hvad der er meningen med emnet. Har modtageren ikke en erfaringsgrundlag at henholde informationen op imod, vil modtageres rationelle følelser og før-erfaringer med det ukendte påvirke, hvordan kommunikationen modtages.
- Hvordan: F.eks. ”Der skal altid komma før ”hv” ord”. Her tales der til fornuften. Det er det maskinelle, ordren og metoden der kommunikeres her. Det er det værktøj der skal bruges, for at løse en given opgave. I en læringssituation er det ofte her at nederlag opstår. Nederlag kan sætte sig i følelserne og give modstand for læring. Men vi mennesker har brug for at vide hvorfor, ellers kan vi ikke forholde os til sagen.
- Hvorfor: F.eks. ”En rigtig kommasætning, vil lette læsningen for andre, af den tekst som du har skrevet, desuden vil der med en forkert kommasætning være mulighed for at tolke en tekst forkert”. Ved at tale til følelserne og fantasien, vil kommunikationsmodtageren danne billeder af konteksten med sig selv som aktør. Det er vigtigt i en læringssituation at denne del er på plads inden den rationelle og fornuftsmæssige læring finder sted.
Den levende fortælling
For at nå flere elever i en oplægssituation, er det vigtigt at tale indefra og ud. Det vil sige, at det er vigtigt at starte med at tale til følelserne. Hermed sættes der gang i elevens forhåndsforståelse omkring emnet, og måske vil det lykkedes eleven at skabe et selvbillede, hvor eleven selv er aktør.
Simon Sinek's: Den gyldne cirkel model. Min model, om den levende fortælling |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar