At besøge et museum
Efter et fantastisk besøg og møde med Sarah Smed Vestergaard, museumsinspektør for Forsorgsmuseet i Svendborg, er det gået op for os, at ikke alle besøgende har en klar plan med, hvad de vil med et museumsbesøg. Noget man måske ville tænke var almindelig sund fornuft, men efter at have været på en del museer den sidste tid, er det gået op for os, at det måske er meget godt at levere et generelt forslag til en plan.
Børn fra Karapiro skolen i New Zealand på museumsbesøg (http://karapiro.school.nz/2009/08)/ |
Planlægningen skal være i orden. Museet kan lave en specifik præsentation i forhold til ens pensum- og hvad man skal få ud af det. Så kontakt museet før besøget. Og i det ligger også, at man selv har været på museet og kender det. For måske lægger museet op til noget specielt, som sporleg eller rollespil ?
En museumsguide skal have mulighed for at være faglig. Så læreren træder tilbage og sørger for at roen bliver overholdt. Man har ikke fri, selvom en anden har ordet.
Museet er ikke bare et sted, som man besøger. De har gerne selv et mål:
- At lave aktiv læring
- Vise information på en spændende og ny måde
- Give elever/ besøgende en spændende oplevelse
- Hjælpe lærere med at gøre undervisningen mere spændende og levende
- Få skoler ud at se på de steder, som museet repræsenterer. At eleverne bliver opmærksomme på historien omkring os. Måske ved at eleven får øjnene(og ører) op for bedstefars fortællinger.
- Hele tiden være nyskabende og hæve kvaliteten i forhold til modtagerne og samfundet. For eksempel med IT
- Engagere eleven til eftertanke, dannelse og læring på stedet
- Give læreren nok materiale til at kunne lede en undervisningsplan på museet
- Give eleven et nyt perspektiv og måske nye idéer
Planlægningen:
Målet
Målet skal være veldefineret og det skal skabes i klasserummet. Alle skal være klar over det, både eleverne, forældrene, hjælpere og det besøgende museum. Det er ikke kun en "skovtur", men en læringssituation.
Stedet skal være velvalgt i forhold til målet med undervisningen.
Målet kan være specifikt fagligt, da det ikke kun behøver at have et samfundsmæssigt/ dannende eller historisk perspektiv.
Derfor er forudgående besøg og samtale med museet vigtig, så tingene ikke falder til jorden på grund af, at en udstilling er lukket eller andet. Samtidigt har mange museer et undervisnings rum, som kan bruges som udgangspunkt for dagen og opsamling.
Fordele
Museet er ikke skolen og giver et anderledes syn på hvad der er vigtigt. Og derfor også et friskt pust til ens normale tankesæt. Og måske at fremprovokere andre og nye ideer.
Det praktiske
Intet skal være overladt til tilfældighederne.
Book i tide, både for museets skyld og jeres egen.
Book i tide, både for museets skyld og jeres egen.
Plan for besøget skal være gennemdiskuteret og alle skal vide hvor, hvordan og hvorledes i forhold til:
- Adresse
- Kort over stedet
- Tidspunktet: Dag og tid
- Alle detaljer i programmet, hvor er man cirka på hvilket tidspunkt, især hvis nogen bliver væk
- Navn på kontaktperson på museet(de skal også have jeres).
- Transport
- Parkering eller busstoppestedet
- Hvor toiletter er...
- Spisested og pauser
- Antal personer og hvilke lærere / voksne og deres telefonnumre(En lærer per 10 elever)
- En vurdering på, om alle elever vil kunne se og høre guiden, om man skal deles op i mindre grupper
- Børnenes sikkerhed; Alle skal have et kort og altid færdes i grupper, med eventuelle mødesteder indbygget.
- Små elever- kort visit, måske flere
- Store elever- stram tidsplan, så de ikke finder på andre idéer
- Strategi for eventuelle støjende elever.
- Museer er som regel et hav af spændende rum og gemmesteder, derfor er det vigtigt at vide hvor alle er, hele tiden. Ellers kan en hjemtur hurtigt forsinkes.
På Stedet
Man følger guiden.
Ro og orden holdes af læreren.
Masser af spørgsmål, gerne nogle som eleverne selv har fundet på - og skrevet op(forberedt)
Eleverne skal tegne et kort over vigtigheden af informationerne. Store rum lig med meget og vigtig info eller store indtryk
En før- under - efterbehandling . Hvad forventer du- hvad ser du- og hvad fik du ud af det..
Derudover brug Billeddetektiven af Ole Lambertsen, beskrevet i en af vores første blog på siden.
Opfølgning på klassen
Da et besøg på et museum godt kan være meget følelsesladet, for eksempel en udstilling der udfordrer menneskesynet nu, i forhold til dengang, kan det være godt at bruge en æstetisk indgangsvinkel direkte efter. Det vil sige, tegne, digte og få de indtryk ud, der måske kan være svære at fortælle i en almindelig opgave. Derefter samler man op med de opgaver, man normalt ville bruge.
Så der skal snakkes og arbejdes på en mere ekspressiv måde- og mere intuitiv. Det kan også udgøre arbejder, der skal pynte i klassen eller i en udstilling, der så kan bruges som udgangspunkt til det mere målrettede arbejde.
Børn har brug for at få talt ud om det de ser, om det er anden verdenskrig eller en udstilling om børnehjem.
På den måde bliver det også placeret på en god måde i ens hukommelse.
Men ud over det, så skal det være spændende at besøge et nyt sted, hvor fagfolk gør en stor indsats for at bevare fortiden, så vi slutter med de berømte ord fra George Santayana: Dem, der ikke husker fortiden, er dømt til at gentage den.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar